Pages

ORYSENSE

Orysense

TANGKI NAJIS MELETUP, DUA BERANAK CEDERA

ALOR GAJAH – Tindakan dua beranak membersihkan tangki najis menggunakan karbait mengundang padah apabila tangki itu meletup dalam satu kejadian di sebuah taman perumahan di Masjid Tanah, di sini, petang kelmarin.
Dalam kejadian kira-kira jam 1.30 petang itu mangsa, Zakuan Syahmi Zaili, 9, melecur seluruh muka manakala ibunya, Surani Jayali, 48, cedera di muka akibat terkena api yang menyambar.
Jirannya yang enggan dikenali berkata, sebelum kejadian, Zakuan Syahmi mencampakkan karbait ke dalam tangki terbabit dan ketika membuka penutupnya gas karbait menyambar api pada gulungan kertas di tangan ibunya yang baru dinyalakan.
-laporan penuh klik sini

Woa..kasihan budak yang melecur tu....semoga beliau cepat sembuh......

Sebenarnya keluarga aku pernah mengalami kejadian yang agak mirip dengan kejadian di atas. Bezanya, adik aku melecur sebab tin penyembur aerosol meletup dan api menyambar muka adik aku. Kisahnya, adik-adik aku sedang membakar sampah di belakang rumah. dan Mereka ni tak perasan ada ridsect dalam bungkusan sampah tu. Aku tak pasti situasi sebenar, tapi memang satu rumah terkejut dengar bunyi letupan yang sangat kuat, dan suara adik aku yang mase tu darjah 3 atau 4 (rasanya) menangis. Aku pun tak ingat berapa lama dia kena wad..tapi sangat kesian tengok kulit dia melepuh dan bernanah.

Kesimpulannya, berhati-hati masa menjalankan kegiatan bersih-bersih ni...malang tak berbau...

p/s: Korang pernah dengar tak, dalam islam, kita dilarang sama sekali membakar makhluk hidup yang lain. Yang berhak hanya Allah...aku tak pasti tahun bila aku pernah baca kenyataan tu. Jadi kalau aku khilaf tegur dengan berhemah tau.

No comments: