Pages

ORYSENSE

Orysense

::RANDOM POST:: LIP TINT

biasa kita dengar lip stick atau lip gloss sahaja kan...

tapi kali ni aku nak cerita tentang lip tint. ya..lip tint. peminat mekap korean style mesti biasa dengar lip tint ni...

*please note that this is not my picture

cam best je kan buat just bitten look ni...nampak seksi..awww!!

aku sendiri sekarang lebih suka guna lip tint berbanding lip stick. sebab lip tint ni warnanya lebih tahan lama, tak payah susah-susah nak tenyeh banyak kali tiap kali lepas makan atau minum.
paling best, ada sesetengah lip tint ni boleh di jadikan blushers juga! double point di situ....

tapi ada dua jenis lip tint yang aku perasan ada di pasaran sekarang.
1. jenis yang jernih
2. jenis yang milky(aku tak tau nak bagi istilah macam mana.)

untuk jenis yang no.1, kamu akan dapat finishing yang lebih natural. jenis yang jernih ni sesuai digunakan sebagai blusher, tapi kena sapu dengan cepat, kalau tak nanti dia kering, dan kesannya sangat tak cantik. tapi kalau kamu dapat buat dengan betul, memang cantik lah pipi kamu! nampak segar bermaya! tapi aku suka nak ingatkan, jenis ini mungkin akan mengeringkan bibir, jadi sapu lip balm sebelum lip tint ya..dan mungkin juga, rasa lip tint ini sangat la pahit! eww!!! (dari pengalaman aku guna avon punya lip and cheek stain). tapi mungkin juga ada yang tak pahit..mungkin okey..

untuk jenis yang no.2 pula, finishingnya lebih kurang macam liquid lipstick. mungkin juga akan bagi glossy/plumpy look..ececeh...tapi tak la setebal lipstick. tapi fungsi lip tint ni memang untuk tahan di bibir jadi, warnanya akan tinggal di bibir walaupun glossnya dah tak ada. tapi ketahanan warna tu bergantung pada jenama juga kot? setakat ni aku cuma guna etude house, dan aku suka dengan hasilnya. cuma bagi yang tak suka bibir nampak berkilau/plumpy tu, senang je. tekap dengan tisu lepas 30 saat sapu lip tint tu. tekap okey, bukan lap. jenis yang ni tak ada pula rasa pahit, dan tak ada bau. tu yang aku suka. aku sebenarnya kurang suka dengan kosmetik yang ada pewangi ni, lagi-lagi kosmetik untuk bibir.

apapun, pilihan ditangan masing-masing..kan?

2 comments:

Unknown said...

mahal tak lip stain etude house tu ? macam best je lip stain hehe

Unknown said...

Tak ingat dah harga dia. Rasanya batch yang ni tak keluar dah. Memang best. Sebab lip tint ni glossy sikit. Dan juga tak keringkan bibir cam kevanyakan lip tint lain.