Pages

ORYSENSE

Orysense

HIKAYAT MERONG MAHAWANGSA

ya..ya..saya tahu saya dah ketinggalan kapal terbang..
saya lambat tengok cerita ini berbanding kamu-kamu yang lain...tapi saya nak cerita jugak..nak review jugak.tak kira!

ok.pandangan pertama saya bila tengok trailer...WOW. ini kerja anak tempatan?? COOL ok....

selepas menonton keseluruhan cerita...
  • skrip boleh tahan
  • mungkin ada yang rasa stephen kurang sesuai jadi merong tapi pada saya wataknya adalah tepat. kenapa? sebab merong dikatakan waris Alexander The Great.
  • ok ada lagi yang kata kelakar dengan stephen rahman berbahasa melayu.hello..dalam cerita pun sudah sebut "sejak setahun jagung dua belas hamba sudah dibawa berlayar".maknanya, hidupnya lebih banyak merantau berbanding tetap mentap di satu-satu tempat. hanya pulang ke semenanjung emas kerana menjaga keselamatan putera marcus.
  • askar merong kurus-kurus.bukan?tapi saya tak pasti sama ada orang-orang yang menonton cerita ini perasan atau tidak, penduduk dua kampung ini kebanyakannya adalah golongan petani. hidup dalam ketakutan kerana angkara puak garuda yang ganas.mana mungkin mereka dapat mengukuhkan pertahanan dan menajamkan kemahiran bertarung, tanpa ada kepala yang memimpin?
secara keseluruhannya, saya sangat-sangat puas hati dengan Hikayat Merong Mahawangsa. walaupun masih ada kekurangan, tapi tak apalah. yang penting filem melayu semakin menunjukkan kematangan! 

p/s:saya tengok cerita ni sendirian.COOL kan?

1 comment:

norien arshad said...

2x suda tengok .... pertama kali gelak ...kali kedue relax ...hehehe