Pages

ORYSENSE

Orysense

MASIH CERITA SEMALAM


Semalam lepas balik dari kerja...rasa lapar sangat, jadi singgah kedai Nasik Ayam Pak Mal....makan sendirian...erk..saya dah biasa makan sendiri jadi jangan pelik okey..

Nak dikisahkan, lepas makan, mestila kena bayar kan??takkan nak cabut begitu saja betul tak??jadi saya pun pergi la ke kaunter dengan niat yang suci lagi murni untuk membayar harga sepinggan nasik ayam..nak dikisahkan lagi...duit yang saya beri RM5..sepatutnya berbaki RM1...dan cashier itu dengan tidak sengaja menghulur RM50(siapa suruh tak tengok nilai sebelum hulur, kan?) yang disangka RM1....

Apa yang kamu fikir???saya tak ambil lah duit RM50 tu....saya budak comel baik la.....mesti ada yang rasa saya rugi sebab tak ambil kan?? lagipun cashier tu tak perasan pun..betul tak????
Boleh saja nak anggap itu rezeki, tapi saya tak anggap pun begitu...sebab apa pun yang kita makan akan menjadi darah daging..okey lah..kalau saya ambil tapi tak makan pun..itu tetap bukan hak saya untuk saya guna...

Jadi, jujurlah bukan sahaja terhadap diri sendiri, tapi orang lain juga. Mungkin sekarang kita tak Nampak balasan kejujuran itu namun saya pasti balasannya sangat manis kemudian hari.

p/s: sempat menangkap perbualan ini:
cashier A: apela campur duit 50 dengan singgit.....nasib baik akak tu jujur...

cashier B: haa??

No comments: