Pages

ORYSENSE

Orysense

FESYEN TUDUNG - SAKIT MATA

ouh....saya tahu saya sudah ketinggalan dengan isu yang sudah hangit ni...
tapi saya tetap terpanggil untuk mengulas juga...
ini semua gara-gara entri encik lensa rosak......
pedas entri beliau....tapi entri ini bukan bertujuan untuk menghentam sesiapa...adabenarnya apa yang beliau coretkan pada entri tersebut.... 

pertama:
pakai shawl warna-warni dengan macam-macam aksesori.
semua perempuan suka benda comel-comel...yalah...semua pun mahu nampak comel...dengan warna-warna ceria gitu....
masalahnya bukan semua orang suka pandang dan mungkin meluat atau jengkel dan menganggap kami yang berhijab sebegini sebagai gedik dan mencari glamor...(saya pun pakai shawl dengan aksesori juga..ada masalah?)

tapi tahu tak...bukan salah pun pakai warna-warna ceria....asal kominasi warna bukan head to toe striking sampai menyakitkan mata...okey lah tu...

apapun, saya tak ada kuasa untuk melarang orang untuk tidak suka atau meluat dengan gaya sebegini
saya juga tak ada kuasa untuk meminta orang menerima gadis-gadis yang bergaya sebegini...
masing-masing berhak dengan diri sendiri...

kedua:
pakai tudung dengan baju xxs dengan legging/skinny.
ehem...yang ini mungkin agak sensitif...
yang sebenarnya saya pun tak suka dengan pemandangan sebegitu....
ya, saya pernah pakai dress yang panjangnya separas betis dan pakai legging dan berhijab...
tapi saya sudah pastikan ia mesti menutup dada dan dress itu labuh...kalau tidak saya tidak akan pakai sebegitu pun...
yang sebenarnya..bila bertudung,kita sudahpun mengikut syariat..tapi pakaian pula yang tidak sesuai saiz....
tidak patut lah begitu..kan?

ketiga:
penggunaan gambar tanpa izin.
susah nak kawal kan dunia internet ni??
kita tak tahu bila masa gambar kita diambil oleh orang lain dan digunakan tanpa izin oleh sesiapa pun.....
tapi tuan punya gambar tetap mempunyai hak terhadap gambarnya sendiri....
sebab itu, pensyarah saya banyak kali tekankan pada kami..jangan sesekali ambil gambal dari internet sesuka hati dan guna sesuka hati seolah-olah itu hak kita...kalau tiba-tiba dapat surat saman...tanggung sendiri lah... 

akhir sekali....setelah meneliti komen-komen pada entri tersebut..saya tertarik dengan salah satu komen yang dah biasa kita dengar..
yang tak pakai tudung kata begitu, yang pakai kata begini...
tapi pada aku begini pula..
tak pakai tudung, tapi pakai longgar-tak bagus.sebab masih kurang sempurna.
pakai tudung baju saiz 'S'empit/jarang-tak bagus.juga tak sempurna.
yang bagus bila semua yang wajib disembunyikan tersembunyi, ditambah dengan sifat yang bagus...

eh..macam bagus je saya ni...hahahaaha...tiada manusia yang sempurna.saya tak terkecuali.cuma kita sebagai manusia harus melengkapkan diri sebaiknya, saling ingat mengingati, berbuat baik sesama kita, dan menegur itu biar berhikmah.

1 comment:

Nor said...

bagus2.. saling mengingati .. amalan mulia.. teruskan ;-)